20/09/2016 Can Doordarshan's New Look Attract Profits? - The New York Times

Ehe New ork Times

India Ink
Notes on the World's Largest Democracy

Can Doordarshan’s New Look Attract
Profits?

By Raksha Kumar  February 22, 2013 3:57 am

After it became the first TV channel in India in 1959, the public broadcaster
Doordarshan enjoyed a monopoly on viewership for decades. Even after the
government opened the airwaves to private players in 1992, Doordarshan enjoyed
a 90 percent share of the audience in the 1990s and had no reason to take the
threat of competition seriously.

Twenty years later, its rivals have not only caught up, but they have
surpassed Doordarshan in terms of revenue. In the late 1990s, advertisers began
to see Doordarshan, which dominates coverage in rural areas, as catering to only
the lowest socioeconomic classes, and the public broadcaster slipped even further
after an accounting scandal. Since then, Doordarshan has never turned a profit,
and some media industry observers have even declared Doordarshan dead.

But Jawhar Sircar, chief executive of Prasar Bharati, the autonomous
organization that includes Doordarshan and All India Radio, is betting that a
complete overhaul of its TV programs, in both format and content, will draw the

viewers that Doordarshan has lost to private satellite channels.

There is only one formula for success, said Mr. Sircar: “You bring out a good
product, spend money, put in taste, autonomy and the right professionals, you
will get the right product. You have the right product, you will get the right
revenues,” he said.

Revenues are sorely needed at the government-financed broadcaster.
According to the last five-year Broadcast Plan, which ended in March 2012, the
Ministry of Information and Broadcasting spent 122 billion rupees ($2.2 billion)
of taxpayers’ money to run Prasar Bharti, which generated only 60 billion rupees

http://india.blogs.nytimes.com/2013/02/22/state-run-doordarshan-plans-an-overhaul/?_r=1

1/4


http://www.nytimes.com/
http://india.blogs.nytimes.com/?module=BlogMain&action=Click&region=Header&pgtype=Blogs&version=Blog%20Post&contentCollection=World
http://india.blogs.nytimes.com/author/raksha-kumar/

20/09/2016

Can Doordarshan's New Look Attract Profits? - The New York Times

in revenue over the same period. That means a loss of 62 billion rupees, or more

than $1 billion, over the five years.

Prasar Bharti accounts for about 60 percent of Ministry of Information and
Broadcasting’s budget, and Doordarshan takes about half that amount, raising

the rest of the money it needs through advertising.

Reliable data on Doordarshan’s viewership is difficult to find because the
company that reports ratings, Television Audience Measurement, covers only
satellite channels, and Doordarshan’s network, which now has 37 channels and
four affiliated channels, is largely terrestrial. Doordarshan has sued Television
Audience Measurement, accusing it of under-reporting its audience and costing

the broadcaster advertising revenue.

The biggest move for Mr. Sircar, who took over in March 2012, was to push
aside the appointed bureaucrats who ran operations even though they had no
media experience. For the first time in its history, Doordarshan’s news channel,
known as DD News, has hired several news professionals who have worked with
CNN, Bloomberg and BBC for its board. DD News also poached top anchors at

major Indian channels like NDTV and Times Now.

“This new team is one of the best DD has ever seen,” said Rajiv Mehrotra,
managing trustee of the nonprofit Public Service Broadcasting Trust, referring to
Doordarshan. “They have ensured that Prasar Bharati, especially DD, is breathing

again.”

The main focus of the makeover is Doordarshan’s prime-time news program,
“News Night,” which now tackles controversial topics — a marked change at a
network that has been criticized for allowing the government to shape its media
coverage in the past. The last time Doordarshan went through an overhaul was in
2003, a year before the national elections, and the Bharatiya Janata Party-
controlled central government ordered Doordarshan to downplay certain events,
like the deadly 2002 riots in Gujarat, a B.J.P. stronghold.

“DD News has always been known for dry reporting on government affairs,”
said Paranjoy Guha Thakurta, an independent journalist who has worked with

the public broadcaster.

http://india.blogs.nytimes.com/2013/02/22/state-run-doordarshan-plans-an-overhaul/?_r=1

2/4



20/09/2016

Can Doordarshan's New Look Attract Profits? - The New York Times

On Wednesday night, DD News officially introduced its retooled show with a
discussion on the state of the Indian TV news media and the role a public
broadcaster should play, led by anchors already well known for their work at
other channels, which lent the program a gravitas that had been missing when

newsreaders used to present the news.

Given that this latest revamp also comes a year before national elections,
many in the media industry are closely watching Doordarshan for any evidence of
government meddling. Manish Tiwari, the information and broadcasting
minister, promised at a news conference earlier this month that “this time, the

government would keep an arm’s length from content and presentation of DD.”

But Rajiv Mehrotra, a longtime TV producer for Doordarshan, said Prasar

Bharati’s “identity crisis” may limit the scope of the new changes.

“Prasar Bharati has to stay on the right side of the government as it gets a
substantial monetary help from them, and it cannot go whole hog like the

privately owned channels do,” he added.

Next in line for a makeover is the early morning show, with sharper reporting
and market analysis planned, and then DD National, the entertainment channel,
and DD Urdu.

On the technical side, Doordarshan will change from analog to digital
transmitters, which will allow for enhanced picture quality, spectrum efficiency
and multichannel transmission from a single transmitter. Other technological
changes will allow Doordarshan to split screens so that more than one person can
be shown on air, something private news channels have long been able to do.

Mr. Sircar also put the network’s outside broadcasting vans to use so that
reporters could do live reports outside the studio. “We never used our O.B. vans.

It was such a waste of our resources,” he said.

DD News is also getting a new, more polished look. At his office in New
Delhi, Mr. Sircar pointed at two large TV screens, which displayed the new DD
News format on one screen and an NDTV 24 x7 format on the other. Both screens

had four boxes with an expert in each one discussing swine flu in Delhi.

http://india.blogs.nytimes.com/2013/02/22/state-run-doordarshan-plans-an-overhaul/?_r=1

3/4



20/09/2016 Can Doordarshan's New Look Attract Profits? - The New York Times

“See the similarity?” he asked. “There used to be a miserable green board
behind a sleepy anchor on DD News before. We have changed the color scheme to

make it in tune with the younger generation.”

While there may be a similarity in form and presentation between the private
channels and DD News, there will never be a similarity in content, pledged Mr.
Sircar. “We will stick to the ideals of public service broadcasting and never

sensationalize news,” he said.

In the current five-year Broadcast Plan, which ends in March 2017, the
government has agreed to raise the amount it gives Prasar Bharati to 132 billion
rupees. Whether its faith in Mr. Sircar is rewarded, however, is uncertain.

“Now is the time,” said Mr. Thakurta, the independent journalist. “DD can
become the Indian version of the BBC or Al Jazeera or just a mouthpiece of those
in authority. Only time will tell.”

Correction: February 22, 2013
"An earlier version of this article misstated the year of the Gujarat
riots, which happened in 2002, not 2003. "

© 2016 The New York Times Company

http://india.blogs.nytimes.com/2013/02/22/state-run-doordarshan-plans-an-overhaul/?_r=1 4/4


http://www.nytco.com/

