Politics
How does one summarise the life of a patriarch who strode the stage of Indian politics for over half a century? As a titan, he towered well above the rather diminutive height that god given him, along with a razor sharp mind and a phenomenal memory for details and numbers.
When he was picked up by Indira Gandhi in 1969 after his skilful campaign in West Bengal that ensured the electoral victory of her father’s favourite, Krishna Menon, little did either of them realise what life had in store for them.
As in the recent past, on this Independence Day too, we shall hear a lot of chest-thumping from the ramparts of the Red Fort in Delhi, along with a call to immerse ourselves in patriotic passion. But when the present prime minister of India recalls the role of our immortal martyrs of the freedom struggle, will he really tell us the whole truth about this phase? No: he will not make the mistake of mentioning that the organisation that commands and inspires his political party did not participate in the struggle for independence, and that it actively opposed it at times.
এই স্বাধীনতা দিবসেও আমরা নিশ্চয় দিল্লির লালকেল্লা থেকে প্রচুর ছাতি ফোলানো গর্বের কথা শুনব আর জাতিপ্রেমের ফোয়ারার আবেগে নিজেদের ভাসিয়ে দেওয়ার বাণীও পাব। কিন্তু যখন ভারতের বর্তমান প্রধানমন্ত্রী স্বাধীনতা সংগ্রামের অমর শহিদদের স্মরণ করবেন, তিনি কি এই ইতিহাসের সম্পূর্ণ সত্য ঘটনাগুলি বলবেন? তিনি ভুলেও আমাদের বলবেন না যে, তাঁর দলের নিয়ন্ত্রণকারী ও প্রেরণাদায়ক সংগঠন ওই সংগ্রামে অংশগ্রহণ তো করেনি বটেই, উপরন্তু কয়েক স্থানে বাধাও দিয়েছে? রাষ্ট্রীয় স্বয়ংসেবক সঙ্ঘ বা আরএসএস-এর ভূমিকা বুঝতে গেলে তার দ্বিতীয় সরসঙ্ঘ-চালক এম এস গোলওয়ালকরের প্রবন্ধ ‘এক বীর্যবান জাতীয়তার দিকে’ পড়তে হবে। সেখানে তিনি স্পষ্ট ভাষায় বলেছেন, ইংরেজ রাজশক্তির বিরুদ্ধে সরাসরি আন্দোলন করাকে তাঁরা জাতীয়তাবাদ বলে মনে করেন না।
“You see” said the Red Queen to little Alice in Lewis Caroll’’s Through The Looking Glass, “it takes all the running you can do, to keep in the same place”.
She was referring to fast moving developments and how the world under our feet moves so rapidly that we all need to keep running all the time — just to stay in the same place. The Red Queen also gave a corollary “If you want to get somewhere else, you must run at least twice as fast as that!”
A foreign broadcaster wanted to know what I felt, as the former head of Prasar Bharati, about Doordarshan preparing to telecast live the proceedings of the groundbreaking ceremony for a Ram mandir at Ayodhya. I replied evasively as I was schooled in service, but this issue of a supposedly neutral and secular public broadcaster covering an event glorifying one religion is quite touchy.
No, we will not discuss Vikas Dubey. But we need to revisit occasionally that very shadowy zone where the state assumes the power to liquidate certain citizens. We know that this is one of the three unique traits that distinguish the state from all other organisations, including those more prosperous or powerful. These are the legitimate right to impose taxes (everyone else ‘charges’ people); the inherent right to requisition men, materials, places and buildings (as during elections or wars); and the third is its basic right to kill. It thus declares all other killings are homicides and prosecutes the perpetrators, leading occasionally to capital punishment, after due trial and the process of law.
In these troubled times, when the soldiers of the two largest nations of the world fight and kill each other so viciously, let us try to trace the historical roots of such antagonism. If both nations hark back to a common narrative about Buddhism being a gift from India and both respect the pious Chinese monks who came here on pilgrimage, where does such pent up anger come from? We need to understand first that India and China are not just two nation states and that they are really two of the world’s oldest and largest civilisations.
পরিযায়ী শ্রমিকরা হয়তো এটা তাঁদের পরম সৌভাগ্য বলে মনে করবেন যে, লকডাউনের ৭৫ দিন পরে দেশের বিচারালয়ে শেষ পর্যন্ত তাঁদের দুঃখ স্বীকৃতি পেল। এর আগে যত বার উচ্চতম ন্যায়ালয়ের সামনে তাঁদের মর্মান্তিক অবস্থার কথা বলা হয়েছে, তত বারই অনেক বকুনি শুনতে হয়েছে। মার্চ মাসের শেষ সপ্তাহে আকস্মিক ফতোয়ার পর থেকেই যখন পরিস্থিতি বেসামাল হতে আরম্ভ করল, তখনই বেশ কিছু জনমুখী প্রতিষ্ঠান ও কতিপয় সুপরিচিত ব্যক্তি ভারতের সর্বোচ্চ আদালতের দ্বারস্থ হন। কিন্তু তখনও সরকার পক্ষের কথাই মান্য হয়।
We are all aware of the large-scale protests, some violent, that shook the United States soon after videos showing how white police officers mercilessly caused the death of a black man, George Floyd, in Minneapolis went viral. As ‘coloured’ people, our natural sympathies go to those oppressed by the white man, but we also realise that as long as the malaise of racial discrimination is not eradicated, its external manifestations are bound to recur. Colourism—which propagates an aversion towards those who do not look like us and are therefore ugly—is our enemy, not the police.
One can safely declare, without even comparing word counts, that the never-ending plight of migrant workers and the informal sector has surely pushed other coronavirus-related issues in the background.
For the first time in the history of independent India have the two issues grabbed national attention, though between them, migrants make better ‘copies’ and offer heart-rending visuals to those who still nurse values. The eerie silence of the nation’s most loquacious prime minister has strengthened the narrative of utter indifference, though he has, of late, been making feeble comments in sotto voce.
If John Kenneth Galbraith’s description of India as a “functioning anarchy” held, we should have collapsed before the coronavirus by now. Instead, it is Galbraith’s country and other developed and largely homogeneous nations in the West that appear to be blundering through unprecedented losses of precious lives. India’s less erratic handling of the crisis can perhaps be traced to its legacy of a colonial administration that was designed to pull through an impossibly problematic and chaotic country. Resources were always woefully short and despite chronic slackness in speed and response, the ‘steel frame’ of bureaucracy managed to deliver.
It is debatable whether any intervention earlier than March 21 would have helped combat the depredations of the coronavirus. To the government, the Parliament session and Madhya Pradesh obviously mattered. In any case, a janata curfew was observed the very next day to test the waters before a total lockdown. While people stayed indoors and came out only at 5 pm as advised, to clap hands and bang pots, officials were feverishly working behind closed teak doors to finalise the operational details of how to seal a nation so large, unmanageable and rather restless. Two days later, the prime minister announced, in his dramatic style, that everything would remain shut down for the next three weeks to halt the deadly dance of the virus.
এই ভয়াবহ মহামারির সময়ে আমরা অনেকেই আশা করেছিলাম যে আমাদের মধ্যে এখন ধর্মের, জাতির ও ভাষার বিভাজন ভুলে একসঙ্গে মাঠে নামব। যারা এই সব ভাগাভাগি থেকে লাগাতার রাজনৈতিক সুবিধে খুঁজে বেড়ায়, তারাও এই যুদ্ধে শামিল হবে। ভেবেছিলাম, নিজেকে বাঁচিয়ে রাখার সংগ্রামে যখন সম্পূর্ণ সমাজকে সঙ্গে নিয়ে চলতে হবে, তখন অন্যদের প্রতি বিদ্বেষ পোষণ বা প্রকাশ করার অবকাশ থাকবে না। কিন্তু এই ভ্রান্ত ধারণা কাটতে বেশি সময় লাগেনি। প্রধানমন্ত্রীর দ্বিতীয় হুঁশিয়ারির পরের দিন থেকেই হোয়াটসঅ্যাপ বা ফেসবুক ভরে গেল মুসলিম বিরোধী ছবি আর ভিডিয়োতে। উগ্র হিন্দুবাদীরা উঠেপড়ে প্রমাণ করার চেষ্টা করল যে ভারতবর্ষের মুসলিম পাড়ায় কী রকম বেপরোয়া ভাবে লকডাউন অমান্য করা হচ্ছে। সোশ্যাল মিডিয়ার মাধ্যমে কয়েক কোটি মানুষের মধ্যে বার বার ছড়ানো হল এই মনগড়া মিথ্যে ছবিগুলি।
It is more than just interesting that Narendra Modi’s government has decided to telecast the two great epics of India once again after three long decades, just when it was assured a mammoth captive locked in audience. Let us delve a little deeper into the connection between these two record-breaking serials of Doordarshan and the rise of communal politics in India. This will also help those who are still struggling to understand how the Modi comet appeared in 2014 and completely blazed out all traces of 67 long years of secularism practised by the Indian republic, sometimes quite sincerely and rather patchily in others.
একটাই বিপর্যয়ে সমস্ত অঞ্চলের সমস্ত বর্গের ভারতবাসী বিপন্ন— এমন ঘটনা আমাদের গোটা ইতিহাসে এই প্রথম ঘটল। কোনও যুদ্ধেরই এমন প্রভাব পড়েনি। এমনকি দ্বিতীয় মহাযুদ্ধেরও নয়। চিনের সঙ্গে এক বার, পাকিস্তানের বিরুদ্ধে তিন তিন বার, তাতেও নয়। সব যুদ্ধই লড়েছেন সৈনিকরা, রণাঙ্গনে দাঁড়িয়ে। দেশের সর্বত্র সবাইকে যুদ্ধে জড়িয়ে পড়তে হয়েছে, এমনটা এই প্রথম। করোনা মৃত্যুতে গণতন্ত্র এনেছে, মর্যাদা কিংবা ক্ষমতা, কাউকেই সে পাত্তা দেয়নি। শুধু এ দেশে নয়, দুনিয়া জুড়ে। ফলে আমাদের আতঙ্ক একেবারে সর্বগ্রাসী। এই বিপদের মোকাবিলায় আমাদের তাই ঐক্য চাই, চাই দৃঢ় প্রত্যয়। কিন্তু আন্তর্জাতিক পরিসরে এখনও তার দেখা মিলছে না। এই বিষয়ে একসঙ্গে কথা বলতেই জি-২০ গোষ্ঠীর দেশগুলি অনেক সময় নিয়েছিল।
It would not be correct to view the recent communal riots in Delhi that claimed 50 lives as a failure of the government of Narendra Modi and Amit Shah. It is actually a major victory of this regime and the whole idea was to demonstrate what this government is capable of inflicting on minorities and its other opponents. Let us see if we can pick up the many messages that Modi and Shah have given us through this riot.
অনেকেই মনে করেন দিল্লীর সদ্য সমাপ্ত সাম্প্রদায়িক দাঙ্গা যাতে পঞ্চাশ জনের মৃত্যু হয়েছে এই সরকারের চরম অকৃতকার্যতার এক নিদর্শন। কিন্তু এই ধারণা বোধহয় ঠিক নয়। এটা আসলে তাদের সুচিন্তিত পরিকল্পনার জয় এবং বিশেষজ্ঞরা চেষ্টা করছে বুঝতে শাসক দল আমাদের কি বার্তা পৌঁছতে চেয়েছে এই দুর্ভাগ্যজনক ঘটনার মাধ্যম। নরেন্দ্র মোদী এবং অমিত শাহ সর্বপ্রথম আমাদের স্পষ্ট করে দেখিয়েছেন যে তাঁরা ভারতের মুসলমানদের কি ভাবে নির্বিকারে পুলিশের সামনেই সাফ করে দিতে পারেন। কেউ তাদের রুখতে পারবে না।
Last year in December, when agitations against the discriminatory Citizenship Amendment Act had just begun, in an article published in The Wire, I had stated:
“No one can predict how long the public anger will be sustained and how the Modi-Shah duo will retort, and with what ferocity and vindictiveness. One prays that communal conflicts do not break out in this charged atmosphere or are even manufactured to split the movement.”
গত ডিসেম্বরে যখন বৈষম্যমূলক নাগরিকত্ব সংশোধনী আইন (সিএএ) নিয়ে বিক্ষোভ শুরু হয়েছে, সে-সময় এই পত্রিকায় প্রকাশিত আমার এক নিবন্ধে লিখেছিলাম, “মোদী-শাহ যুগল কী ভাবে প্রত্যাঘাত করবেন সেটাও আমাদের অজানা। একটা আশঙ্কা অনেকের মনেই আছে, সাম্প্রদায়িক দাঙ্গার আশঙ্কা।” (‘বহুত্ব, শেষ পর্যন্ত’, ২৭-১২)। আজ যখন সেই ‘দাঙ্গা’ সফল ভাবে কার্যকর করা হচ্ছে, প্রাণহানিও হচ্ছে, তখন খুব গভীর ভাবে বোঝা প্রয়োজন যে, আমাদের লড়াইটা আসলে কার বিরুদ্ধে।
The sudden, unplanned outburst in many parts of India on the issue of citizenship is, no doubt, the first major agitation against Narendra Modi. For 5.5 years, the world’s largest democracy silently watched authoritarianism and communalism tighten their stranglehold, but now it appears to have found its voice back.
নাগরিকত্বের প্রশ্নে দেশের বহু অঞ্চলে যে আকস্মিক এবং স্বতঃস্ফূর্ত প্রতিবাদের বিস্ফোরণ ঘটেছে, সেটা নরেন্দ্র মোদীর বিরুদ্ধে প্রথম বড় মাপের সামগ্রিক আন্দোলন। সাড়ে পাঁচ বছর ধরে দুনিয়ার বৃহত্তম গণতন্ত্র নীরবে দেখেছে, কর্তৃত্ববাদ ও সাম্প্রদায়িকতার আধিপত্য কী ভাবে উত্তরোত্তর জোরদার হয়েছে। কিন্তু এ বার যেন সে আপন কণ্ঠস্বর ফিরে পেয়েছে। ভারতের মানুষ দিনের পর দিন দেখেছেন, এক দিকে জনপরিসরের প্রত্যেকটি প্রতিষ্ঠান ধারাবাহিক ভাবে আক্রান্ত হচ্ছে, স্বাধিকার এবং ন্যায়ের কাঠামো ক্রমাগত বিধ্বস্ত হচ্ছে, অন্য দিকে কংগ্রেস নিজের মৃত্যুকামনায় একনিষ্ঠ, বামপন্থীরা ধূলিসাৎ, অন্য নানা বিবর্ণ বিরোধী দল দিশাহারা।