Despite considerable material progress, the world still views India as an ancient land steeped in spirituality, with a culture that stretches back to a hoary, unfathomable past. Indians, too, subscribe to this glorification of its timelessness and have been encouraged, especially in the last few years, to take an obsessive pride in this tryst with eternity. Thus, we can hardly be faulted in subscribing to very marketable propositions, like the one that claims our classical dance forms represent an unbroken tradition for several millennia and all of them go back to the venerable sage, Bharata Muni, who composed Natyashastra.
One can safely declare, without even comparing word counts, that the never-ending plight of migrant workers and the informal sector has surely pushed other coronavirus-related issues in the background.
For the first time in the history of independent India have the two issues grabbed national attention, though between them, migrants make better ‘copies’ and offer heart-rending visuals to those who still nurse values. The eerie silence of the nation’s most loquacious prime minister has strengthened the narrative of utter indifference, though he has, of late, been making feeble comments in sotto voce.
If John Kenneth Galbraith’s description of India as a “functioning anarchy” held, we should have collapsed before the coronavirus by now. Instead, it is Galbraith’s country and other developed and largely homogeneous nations in the West that appear to be blundering through unprecedented losses of precious lives. India’s less erratic handling of the crisis can perhaps be traced to its legacy of a colonial administration that was designed to pull through an impossibly problematic and chaotic country. Resources were always woefully short and despite chronic slackness in speed and response, the ‘steel frame’ of bureaucracy managed to deliver.
It is debatable whether any intervention earlier than March 21 would have helped combat the depredations of the coronavirus. To the government, the Parliament session and Madhya Pradesh obviously mattered. In any case, a janata curfew was observed the very next day to test the waters before a total lockdown. While people stayed indoors and came out only at 5 pm as advised, to clap hands and bang pots, officials were feverishly working behind closed teak doors to finalise the operational details of how to seal a nation so large, unmanageable and rather restless. Two days later, the prime minister announced, in his dramatic style, that everything would remain shut down for the next three weeks to halt the deadly dance of the virus.
It was only late last night when the hospital sent me a short report on Hari Vasudevan’s precarious condition that I realised he had a middle name as well, Sankar. Caught between a more placid Vishnu and a temperamental Shiva, Hari must have opted quite early for the tranquil deity, for everything about him was so unflappably cool, soothing and gentle.
এই ভয়াবহ মহামারির সময়ে আমরা অনেকেই আশা করেছিলাম যে আমাদের মধ্যে এখন ধর্মের, জাতির ও ভাষার বিভাজন ভুলে একসঙ্গে মাঠে নামব। যারা এই সব ভাগাভাগি থেকে লাগাতার রাজনৈতিক সুবিধে খুঁজে বেড়ায়, তারাও এই যুদ্ধে শামিল হবে। ভেবেছিলাম, নিজেকে বাঁচিয়ে রাখার সংগ্রামে যখন সম্পূর্ণ সমাজকে সঙ্গে নিয়ে চলতে হবে, তখন অন্যদের প্রতি বিদ্বেষ পোষণ বা প্রকাশ করার অবকাশ থাকবে না। কিন্তু এই ভ্রান্ত ধারণা কাটতে বেশি সময় লাগেনি। প্রধানমন্ত্রীর দ্বিতীয় হুঁশিয়ারির পরের দিন থেকেই হোয়াটসঅ্যাপ বা ফেসবুক ভরে গেল মুসলিম বিরোধী ছবি আর ভিডিয়োতে। উগ্র হিন্দুবাদীরা উঠেপড়ে প্রমাণ করার চেষ্টা করল যে ভারতবর্ষের মুসলিম পাড়ায় কী রকম বেপরোয়া ভাবে লকডাউন অমান্য করা হচ্ছে। সোশ্যাল মিডিয়ার মাধ্যমে কয়েক কোটি মানুষের মধ্যে বার বার ছড়ানো হল এই মনগড়া মিথ্যে ছবিগুলি।
It is more than just interesting that Narendra Modi’s government has decided to telecast the two great epics of India once again after three long decades, just when it was assured a mammoth captive locked in audience. Let us delve a little deeper into the connection between these two record-breaking serials of Doordarshan and the rise of communal politics in India. This will also help those who are still struggling to understand how the Modi comet appeared in 2014 and completely blazed out all traces of 67 long years of secularism practised by the Indian republic, sometimes quite sincerely and rather patchily in others.
একটাই বিপর্যয়ে সমস্ত অঞ্চলের সমস্ত বর্গের ভারতবাসী বিপন্ন— এমন ঘটনা আমাদের গোটা ইতিহাসে এই প্রথম ঘটল। কোনও যুদ্ধেরই এমন প্রভাব পড়েনি। এমনকি দ্বিতীয় মহাযুদ্ধেরও নয়। চিনের সঙ্গে এক বার, পাকিস্তানের বিরুদ্ধে তিন তিন বার, তাতেও নয়। সব যুদ্ধই লড়েছেন সৈনিকরা, রণাঙ্গনে দাঁড়িয়ে। দেশের সর্বত্র সবাইকে যুদ্ধে জড়িয়ে পড়তে হয়েছে, এমনটা এই প্রথম। করোনা মৃত্যুতে গণতন্ত্র এনেছে, মর্যাদা কিংবা ক্ষমতা, কাউকেই সে পাত্তা দেয়নি। শুধু এ দেশে নয়, দুনিয়া জুড়ে। ফলে আমাদের আতঙ্ক একেবারে সর্বগ্রাসী। এই বিপদের মোকাবিলায় আমাদের তাই ঐক্য চাই, চাই দৃঢ় প্রত্যয়। কিন্তু আন্তর্জাতিক পরিসরে এখনও তার দেখা মিলছে না। এই বিষয়ে একসঙ্গে কথা বলতেই জি-২০ গোষ্ঠীর দেশগুলি অনেক সময় নিয়েছিল।
It would not be correct to view the recent communal riots in Delhi that claimed 50 lives as a failure of the government of Narendra Modi and Amit Shah. It is actually a major victory of this regime and the whole idea was to demonstrate what this government is capable of inflicting on minorities and its other opponents. Let us see if we can pick up the many messages that Modi and Shah have given us through this riot.
অনেকেই মনে করেন দিল্লীর সদ্য সমাপ্ত সাম্প্রদায়িক দাঙ্গা যাতে পঞ্চাশ জনের মৃত্যু হয়েছে এই সরকারের চরম অকৃতকার্যতার এক নিদর্শন। কিন্তু এই ধারণা বোধহয় ঠিক নয়। এটা আসলে তাদের সুচিন্তিত পরিকল্পনার জয় এবং বিশেষজ্ঞরা চেষ্টা করছে বুঝতে শাসক দল আমাদের কি বার্তা পৌঁছতে চেয়েছে এই দুর্ভাগ্যজনক ঘটনার মাধ্যম। নরেন্দ্র মোদী এবং অমিত শাহ সর্বপ্রথম আমাদের স্পষ্ট করে দেখিয়েছেন যে তাঁরা ভারতের মুসলমানদের কি ভাবে নির্বিকারে পুলিশের সামনেই সাফ করে দিতে পারেন। কেউ তাদের রুখতে পারবে না।
সম্প্রতি প্রধানমন্ত্রী নরেন্দ্র মোদী যখন শ্যামাপ্রসাদ মুখোপাধ্যায়ের নামে কলকাতা বন্দরের নাম বদলানোর প্রস্তাব দেন, নিঃসন্দেহে সেই বিতর্কিত আইকনকে বাজি ধরতে চেয়েছিলেন তিনি। নাম বদলের ক্ষেত্রে এত মহান দেশনায়কদের ছেড়ে শ্যামাপ্রসাদের মতো সাম্প্রদায়িক নেতার নির্বাচন নিয়ে বাংলার দিকে দিকে জোরালো প্রতিবাদও হয়েছে।
Last year in December, when agitations against the discriminatory Citizenship Amendment Act had just begun, in an article published in The Wire, I had stated:
“No one can predict how long the public anger will be sustained and how the Modi-Shah duo will retort, and with what ferocity and vindictiveness. One prays that communal conflicts do not break out in this charged atmosphere or are even manufactured to split the movement.”
গত ডিসেম্বরে যখন বৈষম্যমূলক নাগরিকত্ব সংশোধনী আইন (সিএএ) নিয়ে বিক্ষোভ শুরু হয়েছে, সে-সময় এই পত্রিকায় প্রকাশিত আমার এক নিবন্ধে লিখেছিলাম, “মোদী-শাহ যুগল কী ভাবে প্রত্যাঘাত করবেন সেটাও আমাদের অজানা। একটা আশঙ্কা অনেকের মনেই আছে, সাম্প্রদায়িক দাঙ্গার আশঙ্কা।” (‘বহুত্ব, শেষ পর্যন্ত’, ২৭-১২)। আজ যখন সেই ‘দাঙ্গা’ সফল ভাবে কার্যকর করা হচ্ছে, প্রাণহানিও হচ্ছে, তখন খুব গভীর ভাবে বোঝা প্রয়োজন যে, আমাদের লড়াইটা আসলে কার বিরুদ্ধে।
It is needless to remind ourselves that Kolkata once famous for its large number of palatial buildings, which earned it the sobriquet: “the City of Palaces”. At present, however, except the Marble Palace, Jorasanko Thakurbari and a handful of other such well-maintained ones, the rest are all gone or are in a pitiable state of disrepair.
I congratulate the Iran Society of Kolkata for stepping into its 75th year — which is no mean achievement. I also compliment the Iran Society for conducting a 3-day International Seminar on the subject: ‘Persian Heritage of Bengal’. It is, indeed, the most appropriate occasion for deliberating on this topic, as Bengal is certainly a major beneficiary from its six centuries of association with Persian language and culture.
The sudden, unplanned outburst in many parts of India on the issue of citizenship is, no doubt, the first major agitation against Narendra Modi. For 5.5 years, the world’s largest democracy silently watched authoritarianism and communalism tighten their stranglehold, but now it appears to have found its voice back.
নাগরিকত্বের প্রশ্নে দেশের বহু অঞ্চলে যে আকস্মিক এবং স্বতঃস্ফূর্ত প্রতিবাদের বিস্ফোরণ ঘটেছে, সেটা নরেন্দ্র মোদীর বিরুদ্ধে প্রথম বড় মাপের সামগ্রিক আন্দোলন। সাড়ে পাঁচ বছর ধরে দুনিয়ার বৃহত্তম গণতন্ত্র নীরবে দেখেছে, কর্তৃত্ববাদ ও সাম্প্রদায়িকতার আধিপত্য কী ভাবে উত্তরোত্তর জোরদার হয়েছে। কিন্তু এ বার যেন সে আপন কণ্ঠস্বর ফিরে পেয়েছে। ভারতের মানুষ দিনের পর দিন দেখেছেন, এক দিকে জনপরিসরের প্রত্যেকটি প্রতিষ্ঠান ধারাবাহিক ভাবে আক্রান্ত হচ্ছে, স্বাধিকার এবং ন্যায়ের কাঠামো ক্রমাগত বিধ্বস্ত হচ্ছে, অন্য দিকে কংগ্রেস নিজের মৃত্যুকামনায় একনিষ্ঠ, বামপন্থীরা ধূলিসাৎ, অন্য নানা বিবর্ণ বিরোধী দল দিশাহারা।
It is quite surprising that the claimed cultural capital of India does not have one worthwhile art museum or an international-standard exhibition space for painting, photography and other forms of visual arts. While the Biswa Bangla complex does the city proud, it is not meant for art like, say, the National Gallery of Modern Art is. This art museum is at its grandest in Delhi, but Mumbai and Bengaluru also have scaled-down NGMAs. Calcutta was obviously bypassed for the fourth NGMA, surprisingly without protest.
It is only natural for Kolkata to have some of the finest specimens of colonial architecture. After all, it enjoyed the status of being, for one and half centuries, the capital of the British Empire in India and of the East India Company’s Dominions, prior to that. We may marvel at the Gothic architecture of the High Court and St Paul’s Cathedral as great examples of this class.
গত শনিবার, ৯ নভেম্বর, অনেক কিছুই হল। বার্লিন প্রাচীর ভাঙার ৩০ বছর পূর্ণ হল; শিখরা ভিসা ছাড়াই গেলেন পাকিস্তানের পবিত্র করতারপুর সাহিব গুরুদ্বারে; মুসলমানরা প্রস্তুত হলেন হজরত মহম্মদের আসন্ন জন্মদিন পালন করতে; কলকাতা আর মুম্বই রুদ্ধশ্বাসে অপেক্ষা করল ঝড়ের জন্য, দিনভর বৃষ্টি হল। কিন্তু, গোটা দেশের নজর ছিল দিল্লিতে, সুপ্রিম কোর্টের দিকে। আদালত অযোধ্যার জমি-বিবাদের মামলায় রায় দিল। এই বিবাদ ইতিমধ্যেই বহু হাজার মানুষের প্রাণ কেড়েছে।
The 9th of November was, indeed, a very interesting Saturday. The world celebrated the 30th anniversary of the fall of the Berlin Wall; Sikhs rejoiced their visa-free darshan of holy Kartarpur Sahib Gurudwara within Pakistan; many Muslims prepared for the imminent birthday of Prophet Muhammad; while Kolkata and Mumbai braced for deadly cyclones, even as it rained incessantly. But all eyes were on the Supreme Court in Delhi as it finally delivered its verdict in the epoch-making dispute at Ayodhya, over which thousands had already lost their lives. Interestingly, even those who had orchestrated the orgy of riot, arson and murder, both before and after razing the masjid in 1992, were not prepared to take chances.